"Voor ons was het een uitdaging om met Mijnkwaliteitvanleven.nl aan de slag te gaan, omdat het een nieuwe manier van werken is die nog van de grond moet komen. Onze organisatie heeft het welzijn en de kwaliteit van leven van cliënten hoog in het vaandel staan. Vanuit dat perspectief te werken, vanuit de cliënt, hoe ziet hij of zij kwaliteit van leven, is een andere manier van werken die goed bij ons past. Tijdens de introductie en het werken met de vragenlijsten van Mijnkwaliteitvanleven.nl kwamen we er algauw achter dat de cliënt goed op de hoogte moet worden gebracht, met een goede uitleg van wat de vragenlijst mijn kwaliteit van leven inhoudt. Een goede voorbereiding is het halve werk - maar neemt wel tijd in beslag.

Vertrouwelijkheid

Aan de hand van de vragenlijst was het prettig om de gespreken te voeren, al moesten we wel vaak de vragen vertalen naar de situatie van onze cliënten. Wel kregen we het idee dat als de cliënt je te goed kent, hij gewenste antwoorden geeft. Daarom hebben we geruild met cliënten, zodat dit geen belemmering zou zijn. Wat wij allebei hebben ervaren, was dat het vaak heftige gesprekken waren en dat ons veel in vertrouwen verteld werd. Ook persoonlijke dingen waarvan je dacht 'hier moet ik iets mee', maar doordat het vertrouwelijk is kun je er niks mee. Het is wel van belang dat je iemand hebt om je eigen ervaringen mee te delen, zodat je er zelf niet mee in de knop komt. Bij ons ging dat goed: we konden onze ervaringen goed delen en bespreken.

Roep om aandacht

De cliënten ervaren het als een goede manier van gesprek voeren. Aan de hand van de vragenlijst kom je vaak beter tot de kern. Het is een goede leidraad om een gesprek mee te voeren. Na afloop bedanken de cliënten ook altijd voor het gesprek. Ze ervaren het als de moeite waard: er wordt naar hen geluisterd en ze krijgen gerichte aandacht. Dat is wat ons het meest heeft geraakt in bijna elk gesprek: de roep om aandacht. Gewoon een gesprekje, er even op uit, buiten wandelen, kortom de gewone dingen van het leven. En dat kwaliteit van leven niet in heel ingewikkelde of dure dingen zit, maar in het menselijke contact: aandacht voor elkaar, een gezellige woonomgeving, lekker eten en drinken, goed contact met medebewoners, huiselijkheid, vriendelijk personeel dat oog heeft voor de cliënt en zijn kwaliteit van leven. Met een aantal uitkomsten van het vragengesprek is direct actie ondernomen en voor een aantal cliënten is geregeld dat ze naar buiten kunnen om te wandelen.

Stappen zetten

Nu zijn we in de fase dat we de afdelingen mee krijgen in de verandering van Mijnkwaliteitvanleven.nl en dat het wordt beschreven in het zorgleefplan. Hier worden ook al stappen in gemaakt. Het begint te leven onder medewerkers en veel collega's zijn al bezig om het in het zorgplan in te passen. Onze ervaring is dat het een goede mannier van vragen is aan de hand van de vragenlijst en dat je heel wat uit Mijnkwaliteitvanleven.nl kunt halen als je goed informeert en het goed kunt weg zetten. Altijd doen! Het heeft ons beter inzicht gebracht in onze cliënt en dat levert een betere kwaliteit van zorg op."

Lees meer (PDF)

Foto: Romi Tweebeeke