Erken de urgentie van een aanvraag

Als je aanklopt bij het Wmo-loket heb je een afhankelijke positie. Gemeenten zijn zich hiervan niet goed bewust. De juiste vragen stellen is belangrijk, net als de urgentie van een aanvraag erkennen. Het is belangrijk dat gemeenten zich realiseren dat in de periode dat de aanvraag in behandeling is, de aanvrager aan het wachten is. Ik ervoer dit zelf bij het vragen van een aanpassing aan mijn scootmobiel.

Prettig gesprek bij de gemeente

Door de complexiteit van mijn klachten ging het qua uitvoering en kosten niet om een standaard scootmobiel. Daarom had ik begin 2015 een afspraak bij de gemeente. Het was een prettig gesprek met een medewerker die kennis van zaken had. De gemeente was heel coöperatief en we maakten heldere afspraken, onder andere over de maandelijkse eigen bijdrage. De indicatie was in een bijzin van het gesprek geregeld.

Kennis van zaken

De moeilijkheden kwamen later. Door mijn beperkingen had de scootmobiel een nieuwe aanpassing nodig. Dit hebben we eerst zelf proberen aan te passen, maar dat werkte niet. Terug naar de gemeente bleek er een nieuwe Wmo-medewerker te zijn zonder kennis van zaken en met weinig inlevingsvermogen.

Aanvraag verkeerd verstuurd

Toen ik bij de ingeschakelde beoordelingsarts navraag deed over mijn aanvraag, bleek dat deze naar een verkeerd adres was gestuurd. Daarna verzond de medewerker een aanvraag waaruit niet duidelijk werd of een indicatie-adviseur of een arts deze moest behandelen. Vervolgens wilde de beoordelingsarts aanvullende informatie van medisch specialisten. Dit zou weer 3 tot 4 weken duren en intussen kon ik zonder die aanpassing mijn scootmobiel niet gebruiken.

Ik regelde tot 2 keer toe dat de Wmo-medewerker van de gemeente telefonisch informatie zou inwinnen bij mijn huisarts. Bij de eerste afspraak bleek de Wmo-medewerker telefonisch onbereikbaar. De uitkomst daarvan zou leidend zijn bij de beslissing over mijn aanvraag.

Perfect als sketch

Mijn huisarts overtuigde de Wmo-medewerker van de medische noodzaak om mijn scootmobiel aan te passen. Maar de Wmo-medewerker bedacht nu ineens dat de Wmo-beoordelingsarts ook nog met de huisarts contact moest opnemen. Ik accepteerde dit niet en stelde een ultimatum. Ik gaf aan dat mijn aanvraag onderhand perfect was als sketch voor het programma ‘Kannie waar zijn’. Op maandagochtend kreeg ik direct een e-mail terug dat de aanpassing geregeld ging worden.

Mijn ervaringen illustreren de afhankelijke positie die je hebt, als je aanklopt bij het Wmo-loket. Nu ben ik mondig, maar heel veel mensen zijn dat niet.